RNDr. Pavel Suchánek

Institut dietologie a výživy

V nedávné době byl pozván například do pořadu České Televize „Sama doma“
2. 2. 2015: Téma Ovoce a vitaminy
4. 2. 2015: Téma Ořechy a vitaminy
5. 2. 2015: Téma Luštěniny, maso a vitaminy

Odborný školitel Bodykey pro ČR - RNDr.Pavel Suchánek

Výzkumný a vývojový pracovník– Centrum výzkumu - chorob srdce a cév, laboratoř pro výzkum aterosklerózy IKEM.

 

Člen České společnosti pro aterosklerozu,
Evropské společnosti pro aterosklerózu,
International Expert Meeting
Člen občanského sdružení Výživa dětí o.s.
Člen Fóra zdravé výživy o.s.
Člen představenstva České komory fitness o.s.

Vyučující: Zdravotně sociální fakulta JCU v Českých Budějovicích, obor nutriční terapeut, předmět Racionální výživa Hlavní řešitel IGA grantů Ministerstva zdravotnictví s těmito názvy:
•„Účinnost dietní a pohybové intervence na kardiovaskulární riziko u centrálně obézních žen v závislosti na kandidátních genech obezity.“
•„Vliv rozdílné intenzity fyzické zátěže na parametry lipidového metabolizmu a inzulínové rezistence a jejich ovlivnění I/D polymorfismem v genu pro angiotezin konvertující enzym.“
•Spoluřešitel na dalších 5 IGA grantech Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva zemědělství

Rozhovor s výživovým poradcem RNDr.Pavlem Suchánkem

  1. črv, 2015

 

RNDr. Pavel Suchánek pracuje jako výzkumník v Institutu klinické a experimentální medicíny Praha, soustředí se na výzkum srdce a cév. Vyučuje na vysoké škole a pravidelně publikuje odborné články.

 

Každý je jiný.

Připravíme vám plán šitý přesně na míru

Pavel Suchánek

Patří k našim nejznámějším výživovým poradcům. Hubnoucí program bodykey považuje za revoluční, protože vychází zgenetických dispozic každého jedince.

Po trendu vyhublých modelek se teď namolech a před objektivy fotografů objevují velmi obézní modelky. Jak to vnímáte jako expert přes výživu ?

Každý extrém je špatný — jak v postavě, tak ve stravování. Lidé nechtějí slyšet, že strava má být co nejpestřejší, což je s pravidelnou pohybovou aktivitou jediná správná kombinace. Naopak rádi podléhají extrémům ve výživě, pokud si myslí, že výsledek přijde rychle a bez potu. Věří koktejlovo-tyčinkovým dietám nebo zázračným preparátům slibujícím hubnutí bez potřeby aktivity. Pestrá strava a cvičení jim přijdou málo zajímavé a objevné. Přitom je na začátku hubnutí a později alespoň občas je důležité kontrolovat  si velikost porcí jídla a koktejl nebo tyčinka má být jen doplněk.

Říká se, že je lepší mít pět kilo nadváhy než podváhu. Je to pravda ?

Ano, ukazuje se, že mírná nadváha chrání před osteoporózou. Ale správně bychom měli uvádět, že mírná nadváha spojená s pravidelnou pohybovou aktivitou je zdraví prospěšnější než neaktivní člověk s normální nebo mírně nižší hmotností. V angličtině se používá výraz fit-fat versus unfit-unfat. Nejde tedy o hmotnost, ale o aktivní životní styl.

O dietách a správné výživě se hodně mluví a píše, jsou o nich pořady v televizi, přesto narůstá počet obézních lidí. Čím to podle vás je ?

 Opravdu výrazně klesá každodenní pohybová aktivita, lidé skoro nechodí pěšky, všude jezdí autem. Nepracují na zahrádkách tak jako dřív, nepěstují si doma zeleninu jako dříve. Spousta lidí v práci dřív víc chodila, něco nosila, přenášela, dnes jen sedí u počítače. Navíc jsme dnes pod větší stresovou

Lidé skoro nechodí pěšky,

jsou pod stresovou zátěží,

kterou řeší jídlem

zátěží, kterou často řešíme jídlem. Velmi narůstá počet cukrovinek a sladkých tučných výrobků, jen se podívejte, kolik je třeba druhů tatranek nebo sušenek s náplní. Přidávají se na ně polevy, které obsahují ztužené tuky, a to vše na lidi velmi působí a nabourává jim to odhodlání zlepšit složení své stravy.

Někteří obézní lidé tvrdí, že za svá kila navíc nemohou, že mnoho nejí, hovoří o vlivu léků, genetiky. Může to tak být? Nebo jde o výmluvy ?

U velmi malé skupiny lidí, jednotky procent, to může být důsledkem konzumace léků. Víme, že některé podporují chuť k jídlu, zpomalují metabolismus. utlumují člověka... Je to známo o antidepresivech, některých glukokortikoidech, víme, že pomaleji redukují hmotnost lidé se sníženou funkcí štítné žlázy. To ale stejně neznamená, že nemohou zhubnout. Na druhou stranu je jasné, že příčinou nadváhy u valné většiny osob nejsou léky, ale nepoměr mezi energetickým příjmem a množstvím energie, kterou člověk během dne vydá. Tedy, kolik toho sní oproti tomu, kolik minut denně se hýbe. Bodykey je v tomto bodě nastaven jako program motivující k pohybové aktivitě spolu s chutným a pestrým a zcela „normálním" jídelníčkem. Je ovšem důležité podotknout, že pokud někdo opakovaně držel a drží nevhodné diety, které mu prudce sníží množství aktivní svalové hmoty, má pak velmi nízkou hodnotu bazálního metabolismu, takže aby nepřibíral, musí jíst opravdu málo. A když se nebude hýbat, tak se mu hmotnost ani při malém množství stravy nebude zlepšovat. Bez pohybu to prostě nejde.

Kolik minut při první schůzce vám trvá, než odhalíte, že si klienti upravují realitu, a vy přijdete na to, kde je zakopaný pes ?

Je to velmi individuální, ale většinou je to pět deset minut, u složitějších případů patnáct. Podmínkou dobré spolupráce je to, že klient či klientka nelže. Na začátku můžeme diskutovat, co je a co není pravda, ale pokud se dohodneme na další spolupráci, tak je pravdomluvnost absolutní základ úspěchu. Někdy se setkávám s tím, že lidé přímo nelžou, jen svoje chování vidí daleko pozitivněji, než jaké ve skutečnosti je. A hlavně změny ve výživě se projevují pomalu a postupně a bez evidence jídla a dodržování jídelníčku se neposunete dál, protože kdo si pamatuje, co jedl před pěti dny. Přitom pokud dělá chyby pravidelně, tak se to projeví v tom, že i když se podle sebe snaží snížit svojí hmotnost, tak mu to díky nedostatkům v evidencí opravdu nejde. Poradenství v oblasti výživy je skoro z osmdesáti procent o Psychologii, a to zejména na začátku spolupráce. Velké znalosti o výživě Jako takové často potřebujete až později. Nejprve se musí nastavit pravidla a postupy a až pak je to o té opravdové výživě.

Odvíjí se úspěšnost hubnutí I od věku ? Například třicetileté ženě půjde lépe než té po menopauze ?

Ono je to trošku složitější. Ženy ve třiceti letech mají často na starosti malé děti a provoz celé rodiny, takže i když mají velké odhodlání, nejsou až tak úspěšné. Vědí jak, ale nemají zcela objektivně na sebe dostatek času. Takže paradoxně, i když ženy kolem padesátky mají pomalejší metabolismus, tak chodí častěji cvičit, více se samy sobě věnují a tím pádem jsou v hubnutí úspěšnější. Ale na začátku každého hubnutí musí být jasné rozhodnutí, to platí pro každý věk.

V jaké oblasti těla je ukládání tuků nejvíc škodlivé pro zdraví a odkud se nejhůře hubne ?

Nejrizikovější je ukládání tuku uvnitř břišní dutiny, jeho množství je možné odhadnout, pokud si změříte obvod pasu přes pupík. Jinak se do podkoží tuk ukládá buď na břiše, nebo na hýždích a stehnech. Moje zkušenosti jsou takové, že tuk na hýždích se hubne hůře a pomaleji a stojí to více potu než podkožní tuk na břiše. Ten je podle mých zkušeností, více o stravě, kvalitě a množství jídla. Tedy mírné bříško je spíše o nedostatcích v jídle než v pohybu, hýždě bývají o stresu, sezení a nedostatku pravidelné pohybové aktivity. A do ukládání tuku se promítá i genetika.

Jaké nejčastější chyby v hubnutí děláme ?

Nejsme dostatečně důslední, nemáme trpělivost. Kilogramy nabíráme několik let, ale zhubnout chceme za měsíc. Pak navíc nedodržujeme doporučení, rozpisy, porušujeme doporučený jídelníček a nedokážeme si to přiznat, ulevujeme si v režimu, nejsme na sebe dostatečně přísní při pohybové aktivitě. Lžeme si trochu do kapsy, nepřiznáváme si chyby v režimu, že jsme necvičili dostatečně intenzivně. Základem úspěchu je disciplína a upřímnost k sobě samým, ale to neplatí jen pro hubnutí.

V čem spočívají při hubnutí výhody bodykey od Nutrilite ?

V čem je tento program jedinečný ? Program bodykey vychází z analýzy genetického nastavení konkrétního člověka a na jejím základě se vytvoří konkrétní jídelníček na míru. K tomu se opět na základě výsledků genetické analýzy sestaví i doporučení k pohybové aktivitě. V tom je zásadní novinkou v oblasti hubnutí. Dále je nové i to, že si počet jídel během dne, složení jídelníčku i rozdělení pohybové aktivity během týdne řídí každý podle sebe a nastavené parametry si může kdykoliv změnit. Když uvedu příklad, tak jeden týden může stihnout třikrát sportovat a jíst čtyři jídla za den a druhý týden jen dvě sportovní aktivity a tři jídla za den. Vlastník bodykey si tak vytváří naprosto unikátní stravovací a cvičební plán, který odpovídá jeho možnostem a potřebám, a může si ho přizpůsobovat bez potřeby navštěvovat výživové poradce a platit stravovací a cvičební plány. Ušetříte s ním nejen čas, ale i peníze.

Pro koho se hodí jednotlivé varianty, tedy ta se sníženým obsahem sacharidů, tuků a vyvážená?

Jednotlivé jídelníčky jsou vhodné vlastně pro každého, kdo se rozhodne změnit svůj životní styl. Každý jídelníček je sestaven jako reakce na výsledek genetické analýzy a máme případy, že Í sourozenci se stejnými rodiči mají odlišnou citlivost na tuky a sacharidy. V tom je přínos bodykey — v jasně individualizaci stravování a cvičení. Nedokážeme dopředu bez genetické analýzy určit, jaký jídelníček by konkrétní klient měl dodržovat, nepoznáme to ani z tvaru postavy, ani z ničeho jiného. Pouze genetická analýza nám ukáže, jaký jídelníček a jaký pohyb povede k úspěchu. Známe to všichni, stejná zaručená dieta na jednoho funguje skvěle, na druhého vůbec. Rozdíl je právě v genetickém nastavení a my dopředu nevíme, které složení stravy je to správné. Proto, když třeba dodržujeme klasickou redukční dietu, nejsme úspěšní, i když kolega hubne při stejném složení stravy a jídelníčku zcela bez problémů. Rozdíl je právě v genetickém nastavení každého.

Máte ověřeno v praxi, že bodykey opravdu pomáhá? Někdo může říct, že podobných koktejlů a polévek už tady bylo...

Program bodykey je unikátní ve své komplexnosti, je to program, který obsahuje naprosto běžný jídelníček. Vy sami si rozhodujete, zda si zařadíte předpřipravené koktejly, polévky nebo tyčinky, ale program nevyžaduje konzumaci těchto dehydratovaných potravin, pouze vám je nabízí jako možnost. Je zajímavé, že pro každý typ stravy mají koktejly, tyčinky a polévky jiné složení. Program vám ani nenutí doplňky stravy, jen vám nabízí na základě výsledků nutriční analýzy možnost, doplnit chybějící vitaminy a minerální látky.

Doplňky stravy mohou podpořit hubnutí ?

 Už ze svého názvu doplňují jídelníček, a když jsou zvoleny správně, pomáhají k úspěchu. Snižují pocit únavy, podporují aktivitu, podporují metabolismus. Pokud ale nebudete mít kvalitně složený jídelníček, tak vám příliš nepomohou. Na druhou stranu mohou pomoci, abyste měli výsledky dříve a bez pocitu velkého vyčerpání a únavy, můžete díky nim hubnout a přitom normálně fungovat v práci.

Je hubnutí s těmito zásadními genetickými informacemi preciznější a stálejší ?

Absolutní výhodou genetické analýzy je, že se její výsledek nemění během celého života, je tedy úplně jedno, kolik je vám let a jaký máte zdravotní stav. Jednou máte na základě genetické analýzy doporučené složení jídelníčku a cvičení, jen se s věkem může měnit velikost porcí a intenzita sportu, případně se musí vyřadit některé potraviny, když je Člověk nemocný, ale základní principy vycházející z genetické analýzy jsou celoživotně platné a vedou vždy k úspěchu.

Je nám do vínku dáno, že někdo může porušovat zásady zdravé výživy a s přibíráním nebude mít problém a někdo za každou drobnou Chybu zaplatí kilem navíc ?

Takhle to podle mne není. Rozdíl je tom, co kdo považuje za správný jídelníček, co kdo u sebe vnímá jako chybu ve stravování. Pro někoho to může být Čokoládový bonbon a pro jiného až když sní najednou celou bonboniéru... V tomto ohledu je rozhodující pohyb. Když bonboniéru následně spálíme při intenzivním cvičení, tak to zas až taková chyba v jídelníčku nebyla. Pokud si ovšem dáme ještě velkou večeři a pak usínáme u televize, projeví se tahle chyba velmi rychle. Jde tedy o to, jak poctiví jsme ve sledování svého jídelníčku a pohybové aktivity a co si sami sobě jsme ochotni přiznat.

Platí, že když se podíváme na svoje rodiče, prarodiče, tak přibližné takovou postavu budeme mít ?

Hodně se můžete inspirovat postavou svých rodičů. Ovšem ta může být důsledkem stravovacích a celkově životních návyků, takže to může být nejen o genetice, ale také o celkovém chování a životním stylu. Jestliže mají rodiče nezdravý životní styl, který vede k nadváze, tak jejich děti tento styl odmala kopíruji a s vysokou pravděpodobností se propracují k nezdravému složení stravy a nezdravému životnímu stylu.

Dá se procentuálně vyčíslit, kolik zhublých lidí po čase zase kila nabere ?

Velmi záleží na tom, jakým způsobem zhubli. V případě drastické, krátkodobé a celoživotně neudržitelné diety, jako je třeba tukožroutská polévka, dieta dle Mačingově, ketogenĺ dieta a další, je jojo efekt více než devadesátiprocentní. Tady bych chtěl upozornit na to, že nebezpečnost jojo efektu není jen ve zpětném nárůstu hmotnosti, ale hlavně v tom, že se prudce zhorší hodnoty, jako je krevní tlak, hladina cholesterolu, hladina krevního cukru, a tím se nebezpečnost jojo efektu výrazně znásobuje. Jako úspěšně zhubnutí se bere, když osoba zhubne a získanou hmotnost si udrží nejméně půl roku, toleruje se vzestup maximálně o deset procent zhubnuté váhy. Tedy pokud zhubnu deset kilo, tak půl kila až kilo můžu přibrat zpět, ale ne více.

V čem děláme nejčastější chybu, že si vytouženou postavu neudržíme ?

Přestanete dodržovat správný jídelníček, vrátíte se k předchozím špatným stravovacím návykům, přestanete dodržovat dostatečnou pohybovou aktivitu. Základem úspěchu je vždy disciplína a pravidelnost, jak v jídle, tak i v pohybové aktivitě